...

De Olympus PEN E-PL5 spiegelloze camera review

De PEN Lite zal waarschijnlijk de laatste worden in de toekomstige reeks Olympus systeemcamera’s en de plaats innemen van de low-end Mini serie. Waarschijnlijk krijgen amateurfotografen in het najaar een bijgewerkte versie van de E-PL te zien. Voorlopig zul je genoegen moeten nemen met de E-PL5, de nieuwste in de reeks, die in het najaar van 2012 werd uitgebracht.

Spiegelloze camera's

De Olympus PEN E-PL5 digitale compacte camera met verwisselbare lens

16,1 Megapixel 14-42mm, F3,5-5,6 3″ $590

De camera was echter tot het uiterste ingepakt bij de release. E-PL5 krijgt de 16MP sensor en processor van de E-M5. Dit resulteert in een zeer behoorlijke beeldkwaliteit. De fotografische toolset is, zoals alle Olympus camera’s, uitgebreid. De verschillen liggen begrijpelijkerwijs in de snelle toegankelijkheid van de verschillende opties. In dit geval hebben nieuwelingen het meeste niet nodig en is het beter om het voor de goede orde op te bergen. Tegelijkertijd kan een ervaren amateurfotograaf die af en toe met de camera wil knoeien, de juiste instellingen in het systeemmenu vinden. Amateurs zullen dol zijn op de overvloed aan aanpasbare softwarefilters.

De camera ondersteunt opnamen met 8 fps met vergrendeling en 4,6 fps met actieve autofocus. De scherpte van de E-PL5 wordt uitsluitend bereikt door contrastdetectie, maar slim dankzij een snellere sensoruitlezing en geoptimaliseerde beeldverwerkingsalgoritmen. Scherpstellen en fotograferen met één druk op de knop. Het heeft een up-lift, down-lift en 180-graden rotatiemechanisme dat niet alleen zorgt voor een comfortabele belichting vanuit moeilijke hoeken, maar het ook gemakkelijk maakt om zelfportretten te maken.