...

Olympus PEN E-P5 spiegelloze camera review

Er is al een jaar niets nieuws gebeurd in de compacte spiegelloze serie van Olympus. Te oordelen naar interviews met de top van het bedrijf, is deze serie ten minste tijdelijk “in de wacht gezet”. De O-MD-serie krijgt veel meer aandacht van kopers en daar heeft het bedrijf besloten zich op te concentreren. Wij vinden de situatie volkomen oneerlijk, vooral als je kijkt naar de PEN E-P5.

Olympus

De Olympus PEN E-P5 digitale compacte camera met verwisselbare lens

16,3 Megapixel 14-42mm, F3,5-5,6 3″ $1350

Ondanks zijn relatieve compactheid is hij bijna net zo goed als zijn zustermodel. Het heeft geen bescherming tegen alle weersomstandigheden, maar dankzij de magnesium behuizing, metalen bedieningselementen en hoogwaardige afwerking ziet het toestel er solide en betrouwbaar uit in uw handen. Het kleine formaat deed geen afbreuk aan het vermogen van de camera om snel en nauwkeurig te werken met geavanceerde instellingen en handmatige modi. Het ingenieuze 2×2 besturingssysteem waarbij u met twee wieltjes en één hendel snel vier instellingen tegelijk kunt aanpassen, zoals sluitertijd, diafragma, ISO en witbalans. De E-P5 gaat nog een stap verder en laat de gebruiker zelfs individuele posities op de keuzeknop opnieuw toewijzen.

De kleine E-P5 is dus zowel een mooi, opvallend accessoire als een nauwkeurig, flexibel en functioneel fotografisch gereedschap. Een recente firmware-update loste het probleem op dat het 5-assige stabilisatiesysteem bij bepaalde sluitertijden niet werkte, waardoor eventuele klachten op het laatste moment werden weggenomen.

Hier werd voor het eerst een mechanische sluiter gebruikt die ultrakorte belichtingstijden van 1/8000 sec. mogelijk maakt. Het is de eerste camera waarin Olympus draadloze gegevensoverdracht en controle heeft ingebouwd. Specifieke functies, zoals een Live Bulb preview, werden ook in deze camera opgenomen. VF-4 externe elektronische zoeker, ontwikkeld voor de E-P5, die later werd opgenomen in de E-M1. Kortom, het is een camera die aandacht verdient.