...

Olympus Stylus 1 compact camera mini review

Olympus heeft het afgelopen jaar systeemcamerafans blij gemaakt met krachtige technologische nieuwigheden. Eindelijk is het tijd voor de alles-in-één oplossing.

Olympus

Olympus Stylus 1 compact camera

16MP 28-300mm 10,7x 3″ $790

Als compactcamera is de Stylus 1 per definitie een klasse apart, terwijl de afmetingen en het gewicht het meer tot een professionele camera met verwisselbare optiek maken. Afgezien van een onopvallende 1/1,7 inch CMOS-sensor met achtergrondverlichting, is al het andere aan deze camera behoorlijk opmerkelijk. Begin in ieder geval met de lens – een bijna 11x zoom met een constant diafragma van F2.8. Kan niet de geringe scherptediepte bereiken van een camera met verwisselbare lens, maar bij weinig licht kun je je geen betere wensen.

De invloeden van de O-MD-serie zijn duidelijk zichtbaar in het uiterlijk. Een hoogbeveiligde metalen behuizing is bezaaid met een verscheidenheid aan bedieningselementen, waarvan sommige zijn overgenomen van Olympus systemen en andere van eerdere Stylus modellen, zoals het klikwiel met functie selectiehendel. De grote, heldere zoeker met hoge resolutie wordt aangevuld met een kantelbaar touchscreen. Door verdubbeling van hardware en touchscreenbediening kan de gebruiker de juiste bedieningsstijl kiezen. Handmatige bediening, compatibiliteit met RAW en RAW+JPEG, compatibiliteit met Olympus System Flash, de flexibiliteit waar de PEN en O-MD beroemd om zijn, en de snelle, hoogwaardige videomodus die de Stylus 1 tot een gewilde aankoop maakt voor de ervaren en veeleisende amateur.

Het komt zelden voor dat wij in een bespreking van een krachtige maar dure compactcamera niet durven suggereren dat de klant liever een systeemcamera zou hebben. De zoom met constante opening en lagere vergroting alleen kost dus evenveel, zo niet meer, dan de hele Stylus 1.