...

Canon PowerShot G1 X Mark II compactcamera review: Technologie op het randje van intelligentie

De compacte, geavanceerde technologie en gebruiksvriendelijke Canon PowerShot G1 X Mark II heeft de kracht om de constante metgezel van de fotograaf te zijn, zowel onderweg als tijdens uw dagelijkse shoots. De PowerShot G1 X Mark II maakt evenveel kans om een tweede professionele camera voor werk en een eerste voor vrije tijd te worden. Zijn mogelijkheden en opnamekwaliteit zullen zeker in de smaak vallen bij zowel.

Compacte camera's

Canon PowerShot G1 X Mark II camera

DSLR-kwaliteit

• Canon HS-systeem
  • Hoogwaardige optiek
  • Intelligent IS-systeem
  • Herontworpen AF-systeem
  • RAW-opnamecapaciteit.

Canon’s HS-systeem

Canon’s HS System combineert een grote 1,5″ backlit CMOS-sensor 18,7 x 14,0 mm, met grotere pixels en de nieuwste generatie DIGIC 6 digitale processor. Beelden die zijn geproduceerd met Canon HS hebben een groter dynamisch bereik, een betere halftoonreproductie en minder digitale ruis bij hogere ISO-instellingen.

Een van de grootste problemen met digitale compactcamera’s is de hoge mate van digitale ruis bij weinig licht, wanneer hoge gevoeligheid ISO of lange sluitertijden nodig zijn om de nodige hoeveelheid licht te verzamelen. Enkele jaren geleden heeft Canon een reeks maatregelen voor beeldkwaliteit verpakt in een enkel Canon HS-systeem High Sensitivity .

Bij modellen als de PowerShot G1 X Mark II en G16 worden de prestaties van het systeem verder verbeterd door het gebruik van een oversized sensor 1,5″ en 1/1.De PowerShot G1 X Mark II is een telelens respectievelijk 7″ , die ook een relatief lage resolutie heeft. Omdat de lichtontvangende cellen groter zijn, detecteren ze het binnenkomende licht nauwkeuriger en kunnen ze de halftonen van het beeld nauwkeuriger oppikken.

Bij weinig licht is achtergrondverlichting bijzonder doeltreffend voor het verminderen van digitale ruis door minder lichtverlies.

Compacte camera's

ISO 100, F5.6, 1/125 sec, 26mm

Hoogwaardige optiek

Moderne cameralenzen maken gebruik van speciale hoogwaardige componenten om optische vervorming distortie tegen te gaan. Canon gebruikt asferische en ultra-lage dispersie UD glasobjectieven met ultrahoge brekingsindex UA in de PowerShot G familie van zoomobjectieven. Dit zorgt niet alleen voor een merkbare verbetering van de beeldkwaliteit, maar vermindert ook de omvang en het gewicht van de lens en verhoogt de snelheid en precisie van het autofocussysteem door de inertie van de correctielengroep te verminderen.

Optiek en diafragma creëren die compact genoeg zijn om het werk te doen. En met het 9-voudige diafragma van de lens kunnen fotografen het bokeh-wonder bewerkstelligen – prachtige onscherpte in het onscherpe gebied.

Intelligent IS-systeem

Uitgerust met Intelligent 5-Axis Optical Image Stabilization, die automatisch de optimale modus selecteert voor zowel foto’s als video. Het maakt het onder meer mogelijk om bij weinig licht opnamen te maken met lagere ISO-instellingen.

Een evolutie van Canon’s lang bestaande optische stabilisatiesysteem dat berust op het verschuiven van de corrigerende lensgroep binnen het objectief. De intelligentie van het huidige IS-systeem ligt in het feit dat het rekening kan houden met opnamefactoren zoals het soort opname foto of video , de huidige brandpuntsafstand van de lens en de afstand tot het onderwerp. Met behulp van scèneherkenningstechnologie selecteert Intelligent IS de optimale stabilisatiemodus uit acht mogelijke modi.

Compacte camera's

De sensoren van het systeem kunnen het type cameraverschuiving hoekverdraaiing of verschuiving langs een vlak loodrecht op het onderwerp , de richting en de intensiteit ervan detecteren. Bij het maken van een foto selecteert het systeem een van de volgende standen: Standard IS, Panning IS voor loopopnamen, Macro Hybrid IS of Statiefstand voor macrofotografie. Bij filmopnamen wordt onderscheid gemaakt tussen Dynamic IS, Powered IS, Macro Hybrid IS en Active Tripod IS.

Eigen RAW-opname met 14-bits kleurweergave zorgt voor maximaal behoud van visuele informatie en uitgebreide mogelijkheden voor nabewerking in professionele foto-editors.

Focus systeem opties

De camera biedt een redelijk flexibel scherpstelsysteem. Het is uitgerust met 31 autofocussensoren AF , die het objectief gebruikt om scherp te stellen in de automatische modus. Deze methode is nuttig in situaties waarin het moeilijk of onmogelijk is om het belangrijkste element van de scène te isoleren bv. bij het fotograferen van een demonstratie of landschap .

Als de intelligente elektronica in de automatische modus een gezicht detecteert, activeert zij de gezichtsherkenningsmodus. Maar fotografen kunnen ook zelf een onderwerp instellen om te volgen – met een druk op het LCD-scherm Onderwerp volgen AF moet vooraf worden ingeschakeld .

In de creatieve modi P/A/S/M stelt de camera scherp op het gedetecteerde gezicht het enige gezicht of een zelfgekozen aantal gezichten of op één AF-punt. De zone kan twee waarden aannemen normaal of verminderd , en de positie ervan kan naar believen worden gewijzigd, hetzij met behulp van de multi-selector ring- en pijltoetsen , hetzij door het scherm op de gewenste plaats aan te raken.

Dat laatste is natuurlijk de handigste en snelste manier. Om te voorkomen dat de scherpstelling per ongeluk onscherp wordt, kan deze worden vergrendeld door ofwel standaard op de MF-knop te drukken nadat de sluiter half is ingedrukt, ofwel door op de S-knop te drukken vereist eerdere instelling .

De camera biedt ook interactieve bediening van het autofocussysteem. AF + MF” kan via het menu worden geschakeld om automatisch scherp te stellen en het resultaat vervolgens handmatig te corrigeren door aan de ring op het objectief of de multi-selector te draaien.

Het zal nuttig zijn bij de uitvoering van niet-triviale creatieve ideeën. Bij Safety MF daarentegen stelt de fotograaf eerst handmatig scherp, waarna de camera na het half indrukken van de ontspanknop de scherpstelling aanpast. Nuttig wanneer verschillende contrasterende onderwerpen zich op verschillende afstanden voor de lens bevinden en redelijk dicht bij elkaar in het beeldvlak liggen.

In alle gevallen wordt handmatig scherpstellen vergemakkelijkt door drie functies: weergave van de afstandsbalk op het scherm, vergroting van de beelddoorsnede in het scherpstelgebied en omlijning van de scherpgestelde objecten in kleur. In bijzonder uitdagende opnamesituaties kunt u met de focus bracket-functie “Focus-BKT” drie opnamen maken met verschillende scherpstelposities en na de opname het beste resultaat selecteren.

Intelligent ontwerp en serieus potentieel

• Ergonomisch ontwerp
  • Laag gewicht en compact formaat
  • Handige en flexibele bediening
  • Volledige reeks handmatige instellingen
  • Snelle zoomlens met comfortabel zoombereik
  • Gebruik van externe zoeker

Compacte camera's

De Canon PowerShot G1 X Mark II heeft een compacte en robuuste behuizing van magnesiumlegering. Behalve de lenscilinder zijn er geen moeilijk bereikbare onderdelen of bedieningselementen, en sommige knoppen zijn in de behuizing verzonken ter bescherming tegen het per ongeluk indrukken van knoppen. Ideaal voor dagelijks gebruik als fotograaf – de camera past gemakkelijk in elke tas of zelfs in een jaszak.

De G1 X Mark II is relatief licht en bescheiden van formaat vergeleken met zelfs de kleinste spiegelreflexcamera’s en kan de hele dag om de nek worden gedragen inclusief riem zonder moe te worden. Comfortabele Euroberen greep maakt bediening met één hand mogelijk voor een aantal instellingen en opnamen met één hand.

Alle bedieningselementen van de camera zijn zo ontworpen dat alle belangrijke instellingen binnen handbereik zijn. Twee herprogrammeerbare instelringen op de lensromp voor meer gemak. Ervaren fotografen profiteren van een volledig scala aan handmatige aanpassingen, vergelijkbaar met die op semi-professionele en professionele DSLR-camera’s. LCD-touchscreen voor snelle focuspuntkeuze, menunavigatie en afspelen van beelden.

De Canon PowerShot G1 X Mark II is ontworpen met een externe elektronische zoeker met hoge resolutie XGA voor weergave en bediening op DSLR-niveau.

Dankzij het handige zoombereik kunt u alle gangbare onderwerpen vastleggen, van landschappen en architectuur tot portretten en reportages. De hoge diafragmaverhouding zorgt voor een geringe scherptediepte bij creatief werk en biedt een snellere en betrouwbaardere autofocus.

Creatieve opties

• Draaibaar LCD-scherm
  • Creatieve effectfilters
  • Mijn kleuren” menu
  • Scène mode suite

Canon

Het LCD-scherm kan kantelen en 180 graden draaien vanuit zijn oorspronkelijke positie. Hiermee kunt u opnamen maken vanuit onconventionele hoeken en lastige posities, en met volledige rotatie kunt u het scherm bedienen om persoonlijke en groeps selfies te maken.

Voor enthousiaste websurfers die hun foto’s liever in de camera manipuleren om ze rechtstreeks naar sociale netwerksites en sites voor het delen van foto’s te sturen, biedt de camera een menu met creatieve filters om fisheye-, monochroom-, vintage-, contrastverbetering-, miniatuur- en speelgoedcamera-effecten, achtergrondvervaging en focusverzachting toe te passen. Artistieke verwerkingsopties en modi zoals HDR zijn beschikbaar.

Het menu “Mijn kleuren” biedt liefhebbers een reeks beeldbewerkingsopties, waaronder algemene of selectieve versterking/verdunning van afzonderlijke tonen, kleurkanalen, algemene verzadiging, simulatie van dia’s, monochroom en sepiatinten.

Voor fotografen die zich volledig willen concentreren op creatieve expressie zonder het gedoe van het fijn afstellen van hun camera-instellingen, bieden automatische scènegidsen geoptimaliseerde instellingen voor specifieke opnamesituaties. Naast de gebruikelijke programma’s zoals portret, landschap, sneeuw en vuurwerk biedt de camera nog iets extra’s: nachtopnamen uit de hand, onderwateropnamen, sterren kijken, sterrensporen en portretten tegen een achtergrond van sterren.

Geavanceerde connectiviteit

• Draadloze communicatie met iOS en Andriod mobiele apparaten
  • Afstandsbediening voor opnames
  • Gegevens delen met computers
  • Draadloos afdrukken
  • Cloudopslag en -synchronisatie
  • Haalt GPS-coördinaten op van mobiele apparaten voor georeferentie

Ingebouwde Wi-Fi biedt Canon PowerShot G1 X Mark II diverse draadloze functies. Kan beelden draadloos delen met andere Canon-camera’s. Via de mobiele app CameraWindow kan de camera foto’s en films naar mobiele apparaten sturen, waarmee ze kunnen worden geüpload naar populaire websites en GPS-coördinaten van hen ontvangen om de locatie aan te geven waar de foto’s zijn genomen. Met de app kun je ook je smartphone of tablet veranderen in een afstandsbediening die je camera bedient, zodat je foto’s kunt maken. De in de camera ingebouwde NFC-module maakt het eenvoudig om CameraWindow via online app-winkels op compatibele smartphones en tablets te installeren.

Fotoapparatuur

De Wi-Fi-verbinding maakt het ook mogelijk beelden naar desktopcomputers en printers te sturen. Maak een rechtstreekse verbinding met deze laatste door als toegangspunt te fungeren of via een extern toegangspunt.

Canon Image Gateway, een onlinedienst die na registratie cloudopslag biedt, biedt gebruiksvriendelijke functies zoals beeldverwerking op afstand en automatische synchronisatie van niet-opgeslagen foto’s zowel online als op de pc . Een speciale knop op de camera kan worden gebruikt om de synchronisatie te vereenvoudigen door deze toe te wijzen aan automatische activering van de Canon Image Gateway service.

Compatibel met Canon EOS accessoires

• Ondersteuning voor gebruik met Canon Speedlite-flitsers als master- en slave-eenheid
  • Canon Speedlite zender ondersteuning
  • Flitsondersteuning voor macrofotografie

De G1 X Mark II heeft een hot shoe-aansluiting, waardoor EOS-flitsers van Canon’s Speedlite-familie kunnen worden gebruikt als hoofdflitsers op de camera of in de off-cameramodus wanneer ze via OC-E3 zijn aangesloten.

Canon

Canon

Canon

Een of meer Canon Speedlite-flitsers kunnen ook worden gebruikt als slave-units, geplaatst zoals vereist om het gewenste lichteffect te produceren. In dit geval worden de slaveflitsers geactiveerd via een draadloze Speedlite-flitszender op afstand ST-E2 , die op de flitsschoen van de camera zit.

Voor nog meer professionele macrofotografieverlichting kan de camera ook worden gekoppeld aan een Macro Ring Lite MR-14EX of Twin Lite-flitser.